FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KESEDIAAN MEMBACA
MASALAH DALAM BACAAN
- BENTUK HURUF
• beberapa huruf kecil yang hampir sama bentuknya. Contohnya huruf ‘s’, ‘c’, dan ‘v’ antara huruf besar dan huruf kecil.
• Huruf yang terbalik.
• Keliru nama-nama huruf yang seakan-akan sama bentuknya.
• Menyebut huruf-huruf mengikut telor bahasa ibunda.
• Keliru menamakan huruf besar dan huruf kecil kerana benuknya berubah.
2. PERINGKAT SUKU KATA
• Tidak boleh mengadun / membatang suku kata terbuka / tertutup.
• Keliru membunyikan suku kata yang melibatkan e taling dan e pepet.
• Tidak boleh membunyikan dengan betul setelah mengeja / membatang suku kata.
• Tidak boleh membunyikan dengan betul suku kata VK di awal perkataan.
• Salah memecah / membatang suku kata.
• Tidak boleh membatang perkataan yang mengandungi banyak suku kata.
• Keliru membatang perkataan yang mengandungi Diftong / Vokal Berganding.
• Tidak boleh membunyikan perkataan yang mengandungi Diagraf di awal.
• Tidak boleh membatang suku kata yang melibatkan imbuhan
3. KESUKARAN DALAM PENGAMATAN
• Boleh mengeja tetapi tidak boleh membunyikan.
• Mengeja sebelum membaca.
• Boleh membatang suku kata tetapi gagal menyebut.
• Menggantikan bunyi suku kata dalam perkataan
• Menggugurkan bunyi-bunyi suku kata dalam perkataan.
• Salah menyebut perkataan yang seakan-akan rupanya.
• Keliru ejaan Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris.
• Salah menyebut / membunyikan perkataan yang seakan-akan sama.
• Menyebut perkataan mengikut loghat.
4. KESUKARAN MEMBACA PERINGKAT AYAT
• Menggantikan perkataan dengan perkataan lain.
• Kerap tertinggal semasa aktiviti membaca secara beramai-ramai.
• Pembalikan perkataan.
• Terpaksa membaca secara berulang-ulang kali.
• Membaca secara merangkak-rangkak.
• Membaca mengikut loghat masing-masing.
rujukan;
Dr. Khairuddin Mohamad. (2013). Faktor yang mempengaruhi kesediaan membaca. Dicapai pada 21 Ogos 2019 daripada http://literasibahasamelayu.blogspot.com/2013/04/blog-post_26.html
Oleh: Mirza Afiqah Binti Mohd Zulkafli
Oleh: Mirza Afiqah Binti Mohd Zulkafli
No comments:
Post a Comment